Salgsbetingelser

2. Ordre & Forsendelser

PostNord bruker veldig lang tid med sendinger fra oss og vi skal prøve å forklare hvorfor.

Vi har henting av PostNord pakker 2 ganger i uka, mandag og torsdag.

Husk at Postnord sine betingelser sier at dem kan levere til alternativt utleveringssted om det er utfordringer med valgt utleveringssted, som f.eks. for mye pakker på valgte

3 parts transportør henter ordrene hos oss -og dem blir ikke skannet som innlevert til PostNord- som dem gjorde tidligere når transportøren hentet disse-, deretter blir dem kjørt til en gods terminal på Forus (ikke PostNord). Her blir pakkene liggende i flere dager før dem blir hentet av PostNord med sterkt varierende intervaller og det er her det går galt, og dem blir fremdeles ikke skanne som innlevert til PostNord, skanning fra «registrert» til «på vei» skjer først når dem har nådd PostNord sin terminal på Sandnes. Dette gjør at det ikke er uvanlig at PostNord sendinger kan ta et par uker++

Kampen om endring har vi tatt med PostNord flere ganger, men har rett å slett gitt opp, derfor anbefaler vi ikke dette frakt valget selv om det er noen kroner billigere.

Telefon til PostNord kundeservice er +47 987 09 300

Vi aksepterer vanlige betalingskort og tilbyr sikker og gebyrfri betaling med løsning via våre samarbeids partnere Bambora, Walley, KlarnaVipps og PayPal (egen PayPal konto er ikke nødvendig). Hos oss kan du også velge Faktura eller Delbetaling, alle valgene blir tilgjengelige ved utsjekk. Alle priser er oppgitt i Norske Kroner (NOK)

Ingen kort eller sesitive betalingsdetaljer blir lagret hos MEKKERS.

Vi etterstreber kort behandlingstid, vanligvis 1 virkedag. I sesong eller kampanje perioder kan behandligstiden være noe lenger og husk at selve postgangen kommer i tillegg.

Husk at frakt valget “Pakke i postkassen” kan ta lengre tid, siden dette er et brevpost produkt og ikke får aktiv sporing før den er ankommet og sortert ved Poste Norge sin Terminal på Lørenskog.

Posten/Bring henter forsendelser fra vårt lager 3 dager i uka (mandag, onsdag og fredag)

Mottar du “Pakke i postkassen” får du sendingen rett i postkassen eller hentemelding hvis sendingen er for stor for din postkasse.

Får du “Pakke i postkassen” er det viktig å passe på for tyverier o.l. fordi når Posten/Bring har bekreftet levering som f.eks “Pakke utlevert”, “Sending levert i din postkasse” e.l. betegnes handelen som fullført, Vi kan ikke ta ansvar for utenforliggende årsaker om pakken da ikke er i postkassen som f.eks. tyverier o.l.

JA, vi sender ordre med både Posten/Bring og PostNord, dette kan du velge ved utsjekk.

Nei, du kan enkelt gå til din handlekurv som vil vise deg alle tilgjengelige frakt valg.

Det er veldig viktig at adressen stemmer overens med navnet på sendingen, ellers kan du risikere at pakken går i retur. Det er og avgjørende at epost adresse og telefon nummer er korrekt slik at du får meldinger om forsendelsen.

Vi anbefaler alle som mottar ordre fra oss om og laste ned og installere Posten og PostNord sin app som finnes for både iOS og Android. Da vil dine forsendelser bli automatisk lagt til og du vil ha full kontroll og kan følge pakken fra A til Å.

Det er ditt ansvar og følge med og hente ut ordren når den er ankommet utleverings stedet.

Da tar du bilde av skaden og pakken samt innhold og sender til oss, dette er fordi vi må dokumentere ødelagt innhold overfor transportøren for erstatnings øyemed.

3. Retur & Angrefrist

HUSK at retur  avtales med oss først, før pakken kan returnere til oss og eventuelt angreskjema må sende oss via epost til [email protected]. Når retur er godkjent vil du få epost med sendings detaljer fra oss. Ved bruk av angrefrist så betaler kunden retur frakten i henhold til angrefristloven.

Vi anbefaler at du laster ned Posten og PostNord sin sporings app for å følge med ordren din, da det er ditt ansvar å følge med og hente ut ordren når den er ankommet utleverings stedet.

Uavhentede/Retunerte ordre belastes med gebyr og returfrakt -MERK at all returfrakt blir belastet kunden også ved bruk av angrefrist.

Vi tar ikke ansvar for returnerte pakker på grunn av feil telefonummer, epostadresse eller adresser oppgitt av kunden. Derfor er det viktig å være nøyaktig med informasjonen du gir oss i ordren.

Om pakken kommer i retur til oss, så kan vi sende denne på nytt, men da må vi ha dekning for returfrakten + ny frakt til deg. Så det lønner seg og følge med.

Uavhentede ordre med sopp eller nyttedyr produkter blir ikke erstattet og kjøper må betale hele ordren da disse er døde og ikke kan selges videre ved retur til oss.

Nyttedyr

Det finnes mange forskjellige kjemiske produkter der ute som er både farlig for deg og planten, biologisk bekjempelse har ingen bivirkninger på planter eller deg. Hos oss finner du raskt og enkelt et eller flere biologiske nyttedyr som effektivt er med på og bekjempe skadedyr i dine planter i vinduskarm, vinterhage, drivhus eller i hagen.

På grunn av at dette er “ekstrem ferskvare” er det er ingen angrefrist på disse produktene. Uavhentede ordre med levende nyttedyr blir ikke erstattet og kjøper må betale hele ordren da disse er døde og ikke kan selges videre ved retur.

Vår logistikk partner leverer din ordre effektivt og enkelt. Da nyttedyrene er ferskvare og produseres på bestilling leveres disse ordre 1 gang i uka. Avvik fra planlagt levering kan skje. Vi leverer alltid nyttedyra så fort som mulig.

Bestilling og levering:
Varen(e) må være bestilt og betalt innen tirsdager kl. 12:00 for levering påfølgende uke.

Eksempel:
Bestiller du tirsdag før klokken 12:00 uke 10. vil varen vanligvis bli levert uke 11.

Nyttedyr er ferskvare og produseres på bestilling. Ordrer som er inne hos oss før bestillingsfristen tirsdager klokken 12:00 blir som regel sendt ut uka etter, men avvik kan oppstå.

Ser vi at din ordre vil ta lenger enn 2 virkedager i transport så utsette sendingen til mandag uken etter, slik at dyrene holdes kjølig og i dvale og ikke blir liggende i transitt uten kjøling.

Vedrørende ordre av Spinn Rovmidd! Vi anbefaler sterkt å bruke frakt metode Express over natten, den er dyr, men det er den eneste måten vi kan garantere at Spinn Rovmidden overlever transporten. Velger du andre frakt metoder gir vi ingen garantier og vi vil heller ikke påta oss ansvaret om dem ikke skulle overleve transporten.

Spinn Rovidd må bestilles for seg selv eller sammen med andre levende nyttedyr ellers vil ikke forsendelses metode “EKSPRESS (over natten)” dukke opp ved utsjekk.

Det viktigste ved bestillig og bruk av nyttedyr er å vær klar, er hjemme, har en plan og eventuelt henter pakken når den ankommer for deretter og sette disse ut eller ta i bruk. Vi opplever alt for ofte at kunder bestiller i god tid for så og oppbevare eller bruke noen dager etter dem kommer fra hytta og lignende –DETTE ER RETT OG SLETT EN DÅRLIG IDE

Nematoder har noe holdbarhet hvis uåpnet og i kjøleskap. Men vi anbefaler alltid å bruke dem så fort som mulig, venter det f.eks en dugnad i borettslaget o.l. kan nematoder som nevnt over lagres uåpnet og kaldt en kort periode.

Blir det avvik i leveransen -som kan skje- så er det ikke noe å gjør annet enn å senke skuldrene og gjøre seg klar til neste ukes levering rett å slett.

Bruk av nyttedyr krever en god plan og tid!

Mat & Hage sine salgsbetingelser er beskrevet her.

1. Avtalen

Avtalen mellom kjøper og selger består av opplysningene selgeren gir om kjøpet i bestillingsløsningen i nettbutikken (herunder blant annet opplysninger om varens art, mengde, kvalitet, andre egenskaper, pris og leveringsbetingelser), eventuell direkte korrespondanse mellom partene (for eksempel e-post) samt disse salgsbetingelsene. Ved motstrid mellom opplysningene selgeren har gitt om kjøpet i bestillingsløsningen i nettbutikken, direkte korrespondanse mellom partene og vilkårene i salgsbetingelsene, går direkte korrespondanse mellom partene og opplysningene gitt i bestillingsløsningen foran salgsbetingelser, så fremt det ikke strider mot bindende lovgivning. Alle priser er oppgitt i Norske Kroner. Forventet leveringstid er normalt 2-5 dager inkludert postgang. Alle kort transaksjoner belastes umiddelbart ved utsjekk.

2. Partene

Selger:

  • Mat & Hage eies og utvikles av MEKKERS HANDEL ØKLAND
  • Finnøyvegen 388
  • 4160 Finnøy
  • [email protected]
  • Organisasjonsnummer: NO 976597060 MVA

Kjøper er den person som foretar bestillingen.

3. Priser

Prisene, som er oppgitt i nettbutikken, inkluderer merverdiavgift. Opplysninger om de totale kostnadene kjøperen skal betale, inklusive alle avgifter (merverdiavgift, toll, og lignende) og leveringskostnader (frakt, porto, fakturagebyr, emballasje med videre) samt spesifisering av de enkelte elementene i totalprisen, gis i bestillingsløsningen før bestilling er foretatt. (Vareleveranser til Svalbard eller Jan Mayen skal selges uten tillegg av merverdiavgift.

4. Avtaleinngåelse

Avtalen (salgsbetingelser) er bindende for begge parter når kjøperens bestilling er mottatt av selgeren. En part er likevel ikke bundet av avtalen hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.

5. Ordrebekreftelse

Når selgeren har mottatt kjøperens bestilling, skal selgeren uten ugrunnet opphold bekrefte ordren ved å sende en ordrebekreftelse til kjøperen. Det anbefales at kjøperen kontrollerer at ordrebekreftelsen stemmer overens med bestillingen med hensyn til antall, varetype, pris osv. Er det ikke samsvar mellom bestillingen og ordrebekreftelsen, bør kjøperen ta kontakt med selger så snart som mulig.

6. Betaling

Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen. Dersom kjøperen bruker kredittkort2 eller debetkort3 ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestillingen i inntil 4 dager fra bestillingen. Ved betaling med kredittkort, vil lov om kredittkjøp m.m. komme til anvendelse. Tilbyr selgeren etter fakturering, skal fakturaen til kjøperen utstedes ved forsendelse av varen. Forfallsfristen skal settes til minimum 14 dager fra kjøperen mottar forsendelsen. Har selgeren særskilt behov for å kreve forskuddsbetaling fra kjøperen, for eksempel ved tilvirkningskjøp, kan selgeren kreve dette. Kjøpere under 18 år kan etter salgsbetingelser kun betale direkte ved selgerens levering av varen eller ved utlevering av varen ved postoppkrav.

7. Levering m.v.

Levering av varen fra selgeren til kjøperen skjer på den måte, på det sted og til det tidspunkt som er angitt i bestillingsløsningen i nettbutikken. Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper innen rimelig tid og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Skal selgeren sørge for at varen blir sendt til kjøperen, plikter han å få varen fraktet til bestemmelsesstedet på egnet måte og på vanlige vilkår for slik transport. Bestemmelsesstedet er hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.

8. Risikoen for varen

Risikoen for varen går over på kjøperen når tingen er overtatt av kjøperen i henhold til gjeldende salgsbetingelser. Hvis leveringstiden er kommet og kjøperen unnlater å overta en vare som er stilt til hans eller hennes rådighet etter avtalen, har kjøperen likevel risikoen for tap eller skade som skyldes egenskaper ved varen selv.

9. Angrerett

Kjøperen kan angre kjøpet av varen etter angrerettlovens bestemmelser. Angrerett innebærer at kjøperen uten grunn kan returnere varen til selgeren selv om det ikke er noen mangel ved den og selv om den ikke er levert. Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager etter at varen, de foreskrevne opplysninger om angreretten og angrerettskjema er mottatt. Mottar kjøperen angreskjema og de nødvendige opplysningene på et senere tidspunkt enn ved levering av varen, begynner angrefristen å løpe fra den dagen kjøperen mottar angrerettskjema og opplysningene. Har kjøperen ikke mottatt tilstrekkelig informasjon eller angrerettskjema, vil angrefristen likevel gå ut 3 måneder etter at varen er mottatt i henhold til våre salgsbetingelser

Dersom kjøperen ikke har fått informasjon om angrerett i henhold til salgsbetingelser i det hele tatt, vil fristen være 1 år. Meldingen fra kjøper til selger om bruk av angreretten bør av bevishensyn være skriftlig (angrerettskjema, e-post, telefaks eller brev), og den må inneholde opplysninger om hvordan kjøperen vil returnere varen til selgeren. Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren innen rimelig tid. Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale hele kjøpesummen til kjøperen innen 14 dager fra den dag selgeren mottar varen eller henteseddel eller varen er stilt til selgerens rådighet. Selgeren kan ikke fastsette gebyrer for kjøperens bruk av angreretten, men selgeren kan kreve at kjøperen skal betale kostnadene for returforsendelsen.

Kjøperen kan undersøke produktet før han eller hun angrer på kjøpet. Varen må likevel kunne leveres tilbake til selgeren i tilnærmet samme stand og mengde som den var i da kjøperen mottok den. Kjøperen må sende varen tilbake til selgeren i originalemballasjen hvis dette er mulig. Kjøperen kan ikke angre på kjøp av varer som forringes raskt, varer som etter sin art ikke kan tilbakeleveres, eller på lyd- og bildeopptak (herunder CD-er, DVD-er) eller datamaskinprogrammer hvor forseglingen er brutt. Det sistnevnte unntaket gjelder kun dersom selger klart og tydelig har opplyst om vilkårene for bortfall av angreretten på forseglingen.

10. Undersøkelse av varen

Når kjøperen mottar varen, anbefales det at han eller hun i rimelig utstrekning undersøker om den er i samsvar med bestillingen, om den har blitt skadet under transporten eller om den ellers har mangler. Hvis varen ikke samsvarer med bestillingen eller har mangler, må kjøperen melde fra til selgeren ved reklamasjon jf. kontraktens punkt 11.

11. Reklamasjon ved mangel og frist for å melde krav ved forsinkelse

Dersom det foreligger en mangel ved varen, må kjøperen innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Fristen kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må likevel skje senest to år etter at kjøperen overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lengre, er reklamasjonsfristen fem år. Ved forsinkelse må krav rettes selger innen rimelig tid etter at leveringstiden er kommet og varen ikke er levert. Dersom varen er betalt med kredittkort, kan kjøperen også velge å reklamere og sende krav direkte til kredittyter (kredittkortselskapet). Meldingen til selgeren eller kredittyter bør være skriftlig (e-post, telefaks eller brev).

12. Kjøperens rettigheter ved forsinkelse

Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og kreve erstatning fra selgeren.

Oppfyllelse: Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, kan kjøperen fastholde kjøpet og sette en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse fra selgeren. Kjøperen kan likevel ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Faller vanskene bort innen rimelig tid, kan forbrukeren kreve oppfyllelse.

Heving: Kjøperen kan heve avtalen med selgeren dersom forsinkelsen er vesentlig eller hvis selgeren ikke leverer varen innen den tilleggsfristen for oppfyllelse som kjøperen har fastsatt. Kjøperen kan likevel ikke heve avtalen mens tilleggsfristen løper, med mindre selgeren har sagt at han eller hun ikke vil oppfylle innen fristen.

Erstatning: Kjøperen kan videre kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av forsinkelsen fra selgerens side jf. forbrukerkjøpslovens § 24. Kjøperen må melde krav til selgeren ved reklamasjon jf. denne kontraktens punkt 11.

13. Kjøperens rettigheter ved mangel

Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til salgsbetingelser i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og erstatning fra selgeren.

Retting eller omlevering: Dersom varen har en mangel, kan kjøperen kreve etter salgsbetingelser at selgeren retter mangelen eller omleverer tilsvarende vare. Selgeren kan motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Selgeren skal foreta rettingen eller omleveringen innen rimelig tid. Retting eller omlevering skal foretas uten kostnad for kjøperen, uten risiko for at kjøperen ikke får dekket sine utlegg og uten vesentlig ulempe for kjøperen. Selgeren kan ikke foreta mer enn to forsøk på retting eller omlevering for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere forsøk er rimelig. Selv om kjøperen verken krever retting eller omlevering, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering, kan kjøperen ikke kreve prisavslag eller heving.

Prisavslag: Dersom mangelen ikke rettes eller omleveres, kan kjøperen kreve forholdsmessig prisavslag etter salgsbetingelser spesifisert her.

Heving: I stedet for prisavslag kan kjøperen heve avtalen i henhold til salgsbetingelser gitt her, unntatt når mangelen er uvesentlig.

Erstatning: Kjøperen kan også kreve erstatning for økonomisk tap han eller hun lider som følge av at varen har en mangel jf. forbrukerkjøpslovens § 33.

Kjøperen må melde krav i henhold til salgsbetingelser gitt til selgeren ved reklamasjon jf denne kontraktens punkt 11. Reglene om reklamasjon gjelder i tillegg til, og uavhengig av, reglene om angrerett og eventuelle garantier stilt av selger.

14. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold

Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen gitt i salgsbetingelser her, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt erstatning fra kjøperen. Selgeren kan også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og gebyr ved ikke forskuddsbetalte uavhentede varer i henhold til våre salgsbetingelser.

Oppfyllelse: Dersom kjøperen ikke betaler, kan selgeren fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen (oppfyllelse). Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Heving: Ved vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøper, kan selgeren heve avtalen gitt i salgsbetingelser her. Selgeren kan likevel ikke heve etter at kjøpesummen er betalt. Selgeren kan også heve kjøpet dersom kjøperen ikke betaler innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse som selgeren har fastsatt. Selgeren kan likevel ikke heve mens tilleggsfristen løper, med mindre kjøperen har sagt at han eller hun ikke vil betale.

Erstatning: Selgeren kan kreve erstatning fra kjøperen for økonomisk tap han eller hun lider som følge av kontraktsbrudd etter salgsbetingelser gitt fra kjøperens side jf. forbrukerkjøpslovens § 46.

Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr: Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen i henhold til salgsbetingelser gitt her, kan selgeren kreve renter av kjøpesummen etter lov om renter ved forsinket betaling.9 Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til inkasso, og kjøperen kan da bli holdt ansvarlig for gebyrer etter lov om inkassovirksomhet og annen inndrivning av forfalte pengekrav.10

Gebyr ved uavhentede forskuddsbetalte varer: Dersom kjøperen unnlater å hente betalte varer, kan selgeren belaste kjøper med et gebyr på kr 250,00 + frakt tur/retur. Gebyret skal dekke selgerens faktiske utlegg for å levere varen til kjøperen. Uavhentede ordre med levende nyttedyr blir ikke erstattet og kjøper må betale hele ordren da disse er døde og ikke kan selges videre ved retur.

Gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år i henhold til salgsbetingelser gitt her.

15. Garanti

Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de rettighetene kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter salgsbetingelser i punkt 12 og 13.

16. Personopplysninger

Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen gitt i salgsbetingelser her. Personopplysningene til kjøper under 15 år kan ikke innhentes med mindre selgeren har samtykke fra foreldre eller foresatte etter salgsbetingelser gitt her. Kjøperens personopplysninger skal kun utleveres til andre hvis det er nødvendig for at selgeren skal få gjennomført avtalen med

kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle. Selgeren kan kun innhente kjøperens personnummer dersom det er saklig behov for sikker identifisering og slik innhenting er nødvendig. Hvis selgeren vil benytte kjøperens personopplysninger til andre formål, for eksempel til og sende kjøperen reklame eller informasjon ut over det som er nødvendig for å få gjennomført avtalen, må selgeren innhente kjøperens samtykke ved avtaleinngåelsen i henhold til salgsbetingelser gitt her. Selgeren må gi kjøperen informasjon om hva personopplysningene skal brukes til og om hvem som skal bruke personopplysningene. Kjøperens samtykke må være frivillig og avgis ved en aktiv handling, for eksempel ved avkrysning. Kjøperen skal enkelt kunne kontakte selgeren, for eksempel pr telefon eller e-post dersom han eller hun har spørsmål om selgerens bruk av personopplysninger eller hvis han eller hun ønsker at selgeren sletter eller endrer personopplysningene.

17. Konfliktløsning

Partene skal etter salgsbetingelser gitt her forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Kjøperen kan ta kontakt med Forbrukerrådet for å få bistand i en eventuell tvist med selger. Dersom minnelig løsning ikke oppnås etter megling i Forbrukerrådet, kan partene skriftlig begjære at Forbrukerrådet fremmer tvisten for Forbrukertvistutvalget. Vedtak av Forbrukertvistutvalget er rettskraftig fire uker etter forkynning. Før vedtaket er rettskraftig, kan partene, ved innsendelse av stevning til Forbrukertvistutvalget, bringe vedtaket inn for tingretten.

Mekkers Handel Brands Salgsbetingelser