Kundeservice

Her finner du nyttig informasjon fra kundeservice

Vi er her for å hjelpe deg. De fleste spørsmål finner du svar på under “ofte stilte spørsmål” lenger nede på siden her.

Du kan enkelt nå oss på: [email protected]

Kundeservice svarer normalt samme dag, men i perioder med stor pågang kan svartiden være noe lenger, spesielt i sesong og kampanje perioder, men du blir ikke glemt og får din plass i køen.

MEKKERS HANDEL – Org. nr: NO 976 597 060 MVA
Adresse: Finnøyvegen 388, 4160 Finnøy

Om MEKKERS (Mat & Hage)

MEKKERS HANDEL ble etablert 23.07.1996 og er en helnorsk nettbutikk med lager i Norge og sender ordre fra vårt lager på Finnøy, utenfor Stavanger. Vi tilbyr etter beste evne naturlige, økologiske og miljøriktige varer til hjem og hage.

Det er viktig for oss å være et lite bidrag til å ta vare på de gode norske tradisjonene, spesielt når det gjelder råvarer og den gamle “brukshagen”. For oss er det viktig at maten og hagen henger sammen, slik det gjorde for bare noen tiår siden. Dette har vært en stor del av motivasjonen til at vi startet opp nettbutikken.

Som et lite slag for miljøet vil vi forsøke å gjenbruke så mye emballasje som mulig. Det vil si at vi gjenbruker all emballasje som vi får varer i, i den grad det er mulig. Vi vil jobbe hardt for å opprettholde førsteklasses service, god kvalitet i alle ledd og skape trygghet for våre kunder.

MEKKERS HANDEL har økologisk sertifisering fra Debio @ 2024

Debio Økologisk

Ofte stilte spørsmål

1. Bedrifter & Offentlig sektor

Bedrifter og offentlig sektor kan registrere bedriftkonto hos oss og få faktura på ønsket format som EHF, PDF osv.

Under “Min Konto” velger du enkelt “Bedriftkunde” når du skal registrerer konto, så vil vi godkjenne kontoen etter en gjennomgang av opplysningene.

registrerer bedriftskonto

JA, det kan dere, bare registrer dere som kunde med bedriftskonto som vil bli aktiv etter godkjenning. Vi gjør oppmerksom på at ny registrerte private bedrifter (AS og ENK) kan måtte forskuddsbetale dem 3 første ordrene.

Ja, Klarna kan brukes for både bedrifter og privat personer, dette gjøres enkelt ved å velge ved utsjekk som vist nedenfor. Dette er ment for ordre der bedriften ikke er avhengig av egen bedriftkonto.

Klarna Bedrift Privat

2. Ordre & Forsendelser

PostNord bruker veldig lang tid med sendinger fra oss og vi skal prøve å forklare hvorfor.

Vi har henting av PostNord pakker 2 ganger i uka, mandag og torsdag.

Husk at Postnord sine betingelser sier at dem kan levere til alternativt utleveringssted om det er utfordringer med valgt utleveringssted, som f.eks. for mye pakker på valgte

3 parts transportør henter ordrene hos oss -og dem blir ikke skannet som innlevert til PostNord- som dem gjorde tidligere når transportøren hentet disse-, deretter blir dem kjørt til en gods terminal på Forus (ikke PostNord). Her blir pakkene liggende i flere dager før dem blir hentet av PostNord med sterkt varierende intervaller og det er her det går galt, og dem blir fremdeles ikke skanne som innlevert til PostNord, skanning fra «registrert» til «på vei» skjer først når dem har nådd PostNord sin terminal på Sandnes. Dette gjør at det ikke er uvanlig at PostNord sendinger kan ta et par uker++

Kampen om endring har vi tatt med PostNord flere ganger, men har rett å slett gitt opp, derfor anbefaler vi ikke dette frakt valget selv om det er noen kroner billigere.

Telefon til PostNord kundeservice er +47 987 09 300

Vi aksepterer vanlige betalingskort og tilbyr sikker og gebyrfri betaling med løsning via våre samarbeids partnere Bambora, Walley, KlarnaVipps og PayPal (egen PayPal konto er ikke nødvendig). Hos oss kan du også velge Faktura eller Delbetaling, alle valgene blir tilgjengelige ved utsjekk. Alle priser er oppgitt i Norske Kroner (NOK)

Ingen kort eller sesitive betalingsdetaljer blir lagret hos MEKKERS.

Vi etterstreber kort behandlingstid, vanligvis 1 virkedag. I sesong eller kampanje perioder kan behandligstiden være noe lenger og husk at selve postgangen kommer i tillegg.

Husk at frakt valget “Pakke i postkassen” kan ta lengre tid, siden dette er et brevpost produkt og ikke får aktiv sporing før den er ankommet og sortert ved Poste Norge sin Terminal på Lørenskog.

Posten/Bring henter forsendelser fra vårt lager 3 dager i uka (mandag, onsdag og fredag)

Mottar du “Pakke i postkassen” får du sendingen rett i postkassen eller hentemelding hvis sendingen er for stor for din postkasse.

Får du “Pakke i postkassen” er det viktig å passe på for tyverier o.l. fordi når Posten/Bring har bekreftet levering som f.eks “Pakke utlevert”, “Sending levert i din postkasse” e.l. betegnes handelen som fullført, Vi kan ikke ta ansvar for utenforliggende årsaker om pakken da ikke er i postkassen som f.eks. tyverier o.l.

JA, vi sender ordre med både Posten/Bring og PostNord, dette kan du velge ved utsjekk.

Nei, du kan enkelt gå til din handlekurv som vil vise deg alle tilgjengelige frakt valg.

Det er veldig viktig at adressen stemmer overens med navnet på sendingen, ellers kan du risikere at pakken går i retur. Det er og avgjørende at epost adresse og telefon nummer er korrekt slik at du får meldinger om forsendelsen.

Vi anbefaler alle som mottar ordre fra oss om og laste ned og installere Posten og PostNord sin app som finnes for både iOS og Android. Da vil dine forsendelser bli automatisk lagt til og du vil ha full kontroll og kan følge pakken fra A til Å.

Det er ditt ansvar og følge med og hente ut ordren når den er ankommet utleverings stedet.

Da tar du bilde av skaden og pakken samt innhold og sender til oss, dette er fordi vi må dokumentere ødelagt innhold overfor transportøren for erstatnings øyemed.

3. Retur & Angrefrist

HUSK at retur  avtales med oss først, før pakken kan returnere til oss og eventuelt angreskjema må sende oss via epost til [email protected]. Når retur er godkjent vil du få epost med sendings detaljer fra oss. Ved bruk av angrefrist så betaler kunden retur frakten i henhold til angrefristloven.

Vi anbefaler at du laster ned Posten og PostNord sin sporings app for å følge med ordren din, da det er ditt ansvar å følge med og hente ut ordren når den er ankommet utleverings stedet.

Uavhentede/Retunerte ordre belastes med gebyr og returfrakt -MERK at all returfrakt blir belastet kunden også ved bruk av angrefrist.

Vi tar ikke ansvar for returnerte pakker på grunn av feil telefonummer, epostadresse eller adresser oppgitt av kunden. Derfor er det viktig å være nøyaktig med informasjonen du gir oss i ordren.

Om pakken kommer i retur til oss, så kan vi sende denne på nytt, men da må vi ha dekning for returfrakten + ny frakt til deg. Så det lønner seg og følge med.

Uavhentede ordre med sopp eller nyttedyr produkter blir ikke erstattet og kjøper må betale hele ordren da disse er døde og ikke kan selges videre ved retur til oss.

Nyttedyr

Det finnes mange forskjellige kjemiske produkter der ute som er både farlig for deg og planten, biologisk bekjempelse har ingen bivirkninger på planter eller deg. Hos oss finner du raskt og enkelt et eller flere biologiske nyttedyr som effektivt er med på og bekjempe skadedyr i dine planter i vinduskarm, vinterhage, drivhus eller i hagen.

På grunn av at dette er “ekstrem ferskvare” er det er ingen angrefrist på disse produktene. Uavhentede ordre med levende nyttedyr blir ikke erstattet og kjøper må betale hele ordren da disse er døde og ikke kan selges videre ved retur.

Vår logistikk partner leverer din ordre effektivt og enkelt. Da nyttedyrene er ferskvare og produseres på bestilling leveres disse ordre 1 gang i uka. Avvik fra planlagt levering kan skje. Vi leverer alltid nyttedyra så fort som mulig.

Bestilling og levering:
Varen(e) må være bestilt og betalt innen tirsdager kl. 12:00 for levering påfølgende uke.

Eksempel:
Bestiller du tirsdag før klokken 12:00 uke 10. vil varen vanligvis bli levert uke 11.

Nyttedyr er ferskvare og produseres på bestilling. Ordrer som er inne hos oss før bestillingsfristen tirsdager klokken 12:00 blir som regel sendt ut uka etter, men avvik kan oppstå.

Ser vi at din ordre vil ta lenger enn 2 virkedager i transport så utsette sendingen til mandag uken etter, slik at dyrene holdes kjølig og i dvale og ikke blir liggende i transitt uten kjøling.

Vedrørende ordre av Spinn Rovmidd! Vi anbefaler sterkt å bruke frakt metode Express over natten, den er dyr, men det er den eneste måten vi kan garantere at Spinn Rovmidden overlever transporten. Velger du andre frakt metoder gir vi ingen garantier og vi vil heller ikke påta oss ansvaret om dem ikke skulle overleve transporten.

Spinn Rovidd må bestilles for seg selv eller sammen med andre levende nyttedyr ellers vil ikke forsendelses metode “EKSPRESS (over natten)” dukke opp ved utsjekk.

Det viktigste ved bestillig og bruk av nyttedyr er å vær klar, er hjemme, har en plan og eventuelt henter pakken når den ankommer for deretter og sette disse ut eller ta i bruk. Vi opplever alt for ofte at kunder bestiller i god tid for så og oppbevare eller bruke noen dager etter dem kommer fra hytta og lignende –DETTE ER RETT OG SLETT EN DÅRLIG IDE

Nematoder har noe holdbarhet hvis uåpnet og i kjøleskap. Men vi anbefaler alltid å bruke dem så fort som mulig, venter det f.eks en dugnad i borettslaget o.l. kan nematoder som nevnt over lagres uåpnet og kaldt en kort periode.

Blir det avvik i leveransen -som kan skje- så er det ikke noe å gjør annet enn å senke skuldrene og gjøre seg klar til neste ukes levering rett å slett.

Bruk av nyttedyr krever en god plan og tid!

Soppdyrking & Dyrkesett

Sopp trenger fuktighet for å kunne utvikle seg suksessfullt. Det innebærer at man bør tilføre fuktighet slik at soppvekstene ikke tørker inn. Husbonden anbefaler å bruke en humidifier og et lite dyrketelt, for best resultat. Når et dyrkesett er snittet, så anbefaler vi å få luftfuktigheten så høyt som mulig, gjerne opptil 90-95% RH-Relative humidity.

Når man ser at mycelet starter å vokse små knappenålshoder (også kalt «pinning») ut av snittet, så kan man gjerne sette ned fuktigheten til 70-80%RH. Denne metoden motiverer den levende organismen til å produsere sopp, slik som i naturen. Man vil også få større og penere sopper med slikt utstyr. Om man ikke har slikt utstyr, så anbefaler vi å dyrke de lettere sopptypene. Disse kan man spraye med vann 2-4 ganger daglig avhengig av hvor tørr inneluft man har.

Om det er tørr inneluft slik som på vinterstid, så kan man forsøke å starte pinningen med en gjennomsiktig plastpose trukket over dyrkesettet. Spray vann på innsiden av posen før du trekker den over dyrkesettet. Kutt så noen hull i posen så soppen får oksygen. Man bør kun ha posen over dyrkesettet inntil man ser vekster komme ut av snittet. Når den gror ut av plasten på dyrkesettet, trenger den så mye luft som mulig.

Ulike arter har ulike temperaturbehov, i ulike stadier av veksten. Dette er funksjonen av miljøet soppene opprinnelig vokser i. Mycelet vokser mest om sommeren, og frukter sopp om høsten, når det blir litt kjøligere i luften. Ulike varianter av den samme arten, også kalt «strains», kan tilpasse seg andre temperaturer enn den vanligvis vokser i naturen. Det vil gi best resultat om man tilbyr soppene deres optimale vekstvilkår.

Stabil temperatur er viktigst under utviklingen av friske store sopper. Ikke dyrk sopp ved inngangsdører hvor temperaturen er ustabil. Husbonden anbefaler å velge en sopptype som er best tilpasset til ditt miljø. Vi anbefaler å sette dyrkesettet der hvor det er stabil temperatur på ca 15-22℃ og god ventilasjon. Om man vil utsette og dyrke soppen så kan man sette dyrkesettet i dvale ved 0-4℃. Ellers bør ferdig kultiverte dyrkesett snittes og dyrkes senest innen 7 dager fra hjemmedyrkesettet er mottatt.

Ventilasjon av luft er viktig for at soppene skal kunne utvikle seg best mulig. Sopp puster inn oksygen og puster ut CO2, akkurat som oss mennesker. Om luften blir for stillestående, så får ikke soppene puste godt nok. Faktisk så er utviklingen av soppen en god indikator på hvor god inneluft man har hjemme.

Om det ikke er god nok ventilasjon, så vil det være synlig at soppene skrumper inn, eller at den blir blek og får lange stilker etc. Soppene vokser raskere og større jo mer oksygen de får. I et dyrketelt anbefaler Husbonden å montere en liten vifte inne i teltet. Dette vil føre til at soppene vokser mer jevnt, da den får konstant ny frisk luft, og ført vekk CO2.

Substrat betyr næringen mycelet utnytter energi fra. Under kultiveringen kan man kjenne på posen at mycelet genererer noe varme. Selv om mycel kan spise flere forskjellige typer substrater, så har de som oftest harde løvtrær som sin favoritt. Mycelet komposterer organisk materiale om til næring for plantelivet i naturen.

Når mycelet har omgjort substratet til en hvit fast «kake», så ønsker den å reprodusere seg med å lage soppfrukt. Hele substratet bør være dekket med mycel før snitting av dyrkesettet. Om det finnes ufortært substrat igjen i posen, så kan dette bli smittet av mugg om man åpner for tidlig. Etter at man har høstet sopp fra dyrkesettet 2-4 ganger, vil det være tomt for energi i substratet.

Den levende organismen trenger da mer substrat for å kunne leve videre. Ellers så kan man bruke det ferdige substratet, som prima jordforbedring til plantene dine. Plantene vil elske det.

Vi tar forbehold om feil og annen uriktig informasjon.

Mekkers Handel Brands Salgsbetingelser Kontakt Spørsmål kundeservice